Rachunek do umowy zlecenia/o dzieło (od 2022 roku)
Od 1 lipca 2022 roku obowiązuje nowy wzór formularza rachunku do umowy zlecenia/ o dzieło. Zmiana była konieczna ze względu na wprowadzenie tzw. niskich podatków, czyli obniżeniem stawki PIT z 17% do 12%. Przy okazji uchylono art. 53a updof, czyli zlikwidowano konieczność podwójnego obliczania zaliczek na podatek dochodowy PIT. Z tego krótkiego artykułu dowiesz się, jak obecnie wygląda taki dokument i kiedy się go wystawia. Za pośrednictwem naszej strony możesz bezpłatnie wystawić rachunek do umowy zlecenia/o dzieło, uwzględniając wynagrodzenie brutto/netto. W formularzu znajdziesz opcję wyboru stawki kosztów uzyskania przychodu, a także wskazania składek: emerytalnej, rentowej, chorobowej i zdrowotnej.


Rachunek do umowy zlecenia/ o dzieło (zaliczka) - czym jest?

Rachunek do umowy zlecenia/ o dzieło jest dokumentem, który potwierdza wywiązanie się z czynności określonej w umowie, którą jest wydanie towaru lub wykonanie usługi. W przypadku umowy zlecenia można wskazać składki zdrowotne oraz ZUS, ale niezależnie od tego czy zleceniodawca to zrobi, zlecający nadal pozostaje płatnikiem zaliczek na podatek (chyba że zlecenie jest wykonywane w ramach działalności gospodarczej - wtedy nie pobiera się zaliczek ani nie wykazuje się składek ZUS na rachunku).


Kiedy pobierana jest zaliczka przy umowach zlecenia/ o dzieło?

Osoby, które zawierają umowy zlecenia i o dzieło, są uznawane za płatników podatku dochodowego. Oznacza to, że są zobowiązane do pobrania zaliczek na podatek i przekazania ich do właściwych urzędów skarbowych. Zaliczka na podatek dochodowy jest wymagana w momencie, gdy umowa zlecenie/ o dzieło została zawarta między przedsiębiorcą a osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Przygotowanie rachunku jest konieczne, jeśli należność wynikająca z umowy przekracza kwotę 200 zł brutto. Kiedy jest mniejsza, należy wystawić tzw. ryczałt. Jeżeli umowę zlecenie/ o dzieło zawarto pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, nie ma obowiązku wystawiania rachunku. Pozyskane w ten sposób dochody rozlicza się w zeznaniu rocznym - zleceniobiorca/ wykonawca uiszcza odpowiednią kwotę podatku do dnia 30 kwietnia w roku następującym po trwającym roku podatkowym.


Jaka jest wysokość zaliczki przy umowach zlecenia/o dzieło (od 2022 roku)?

Przy umowie zlecenie/ o dzieło pobiera się zaliczkę w wysokości 18%, pomniejszoną o koszty uzyskania przychodu. Od należności odlicza się również składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowne oraz chorobowe i zdrowotne. Rachunek do umowy zlecenia/ o dzieło uwzględnia tylko składki płacone przez zleceniobiorcę, czyli te potrącane z wynagrodzenia. Nie wyszczególnia się w nim tych, które są finansowane z własnych środków zleceniodawcy.


Do kogo i w jakim terminie wpłaca się zaliczki z umowy zlecenia/o dzieło?

Zaliczki należy wpłacać na rachunek bankowy odpowiedniego Urzędu Skarbowego, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały pobrane. Można zrobić to na miejscu w Urzędzie albo przez Internet.