Faktura MPP (mechanizm podzielonej płatności)
Mechanizm podzielonej płatności (skrót polski - MPP, tłumaczenie ang. - split payment) jest mechanizmem płatności za fakturę. Mechanizm ten jest obowiązkowy w polskim prawie podatkowym od 1 listopada 2019 roku. Po zastosowaniu MPP kwota VAT (wydzielona z kwoty brutto należnej sprzedawcy) wpłynie na konto VAT, które charakteryzuje się ograniczoną dostępnością dla przedsiębiorcy. Kwota netto wpłynie natomiast bezpośrednio na rachunek rozliczeniowy. Innymi słowy - jeżeli jesteśmy nabywcą, który kupił przedmiot lub usługę, to wartość sprzedaży netto wpłacimy na wskazany rachunek rozliczeniowy dostawcy. Resztę zapłaty odpowiadającej kwocie VAT uiszczamy na specjalnym rachunku bankowym sprzedającego. Wszelkie środki, które dostępne są na wspomnianym wcześniej, rachunku VAT - sprzedawca może wykorzystać do zapłaty podatku VAT w przypadku rozliczeń z urzędem skarbowym lub kontrahentami.
W jakich sytuacjach wystawia się faktury MPP?
Faktury MPP należy obowiązkowo wystawić w przypadku transakcji między firmami z określonej w ustawie grupy towarowo-usługowej (zgodnie z załącznikiem numer 15 ustawy o VAT). Wartość brutto transakcji musi wynosić co najmniej 15 tys. zł (lub równowartość w innej walucie). Ważne: wartość ta odnosi się do konkretnej transakcji, dlatego obowiązuje także przy płatnościach na mniejsze kwoty ale realizowanych większą liczbą przelewów w ramach określonej transakcji.
Na czym polega mechanizm podzielonej płatności (MPP)?
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) określa sposób, w jaki należy dokonać płatności za fakturę. Polega na podzieleniu zapłaty za transakcję na dwa rachunki: ogólny, dla kwoty netto oraz powiązany rachunek VAT - dla wartości podatku.
Jakie trzeba spełnić warunki, aby przyjmować płatności z faktury MPP?
Aby możliwe było przyjmowanie wpłaty z mechanizmem podzielonej płatności (MPP) zarówno sprzedawca, jak i nabywca muszą posiadać rachunki rozliczeniowe ze specjalnie utworzonym rachunkiem VAT. Ważne: Podmioty zagraniczne, które rozliczają transakcje podlegające opodatkowaniu VAT, zobowiązane są w tym przypadku do otwarcia rachunku bankowego w Polsce.
W jaki sposób dokonać płatności za fakturę MPP?
Podział płatności dokonywany jest automatycznie przez bank (nie trzeba wykonywać dwóch osobnych przelewów). Wystarczy zaznaczyć opcję mechanizmu podzielonej płatności z poziomu samej transakcji bankowej (przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu wskazując numer faktury, numer NIP dostawcy, kwotę netto oraz kwotę VAT).
Co dzieje się ze środkami zgromadzonymi na rachunku VAT?
Środki zgromadzone na rachunku VAT są oddane do naszej dyspozycji, jednak mogą zostać wykorzystane wyłącznie do zapłaty podatku VAT bądź opłacenia składki do ZUS oraz podatków: PIT, CIT, akcyzowy lub celny. Istnieje możliwość wypłaty środków poza wskazanymi przypadkami - niezbędne jednak będzie uzyskanie zgody Krajowej Administracji Skarbowej.