Telepraca – poznaj jej podstawowe zasady
Telepraca
Telepraca jest często mylona z popularną ostatnio pracą zdalną. Mimo że przez wielu ludzi są one traktowane niczym synonimy, to mamy tu do czynienia z dwoma różnymi formami wykonywania obowiązków zawodowych. Z tego artykułu dowiesz się, na czym dokładnie polega telepraca. Otóż mówimy tu o pracy, która regularnie jest wykonywana poza zakładem pracy i przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. To szczególnie popularne i wygodne na przykład w przypadku kobiet, które chcą pogodzić obowiązki służbowe i wychowanie dzieci. Telepraca często jest rozważana także przez osoby, które opiekują się niepełnosprawnymi czy seniorami. Umowę z telepracownikiem można zawrzeć zarówno na początku zatrudnienia, jak i w jego trakcie. W takim dokumencie powinny się znaleźć wszystkie normalne elementy umowy o pracę, a także warunki wykonywania pracy w formie telepracy.

Telepraca - kiedy mamy z nią do czynienia?
O telepracy mówimy wtedy, kiedy zachodzą wszystkie cztery przesłanki. Po pierwsze, kiedy jest to praca wykonywana regularnie. Po drugie, kiedy jest ona wykonywana poza zakładem pracy. Po trzecie, kiedy telepracownik korzysta przy tym ze środków komunikacji elektronicznej. I wreszcie: po czwarte, kiedy efekty swojej pracy przesyła przez Internet.

Dla kogo jest telepraca?
Telepraca jest coraz bardziej popularną formą zatrudnienia. Najczęściej jest stosowana w branżach typu programowanie, konsulting, przetwarzanie danych, usługi finansowe/księgowość, sprzedaż/marketing i badania. Nierzadko na telepracę decydują się również przedstawiciele wolnych zawodów - typu: redaktor, dziennikarz, tłumacz, architekt czy grafik.

Telepraca - jaką może mieć formę?
Ze względu na miejsce i czas wykonywania telepracy można wyróżnić kilka jej form. Po pierwsze ta najczęstsza, czyli telepraca domowa, wykonywana w domu albo w mieszkaniu telepracownika. Po drugie, telepraca zamienna, kiedy pracownik świadczy pracę na zmianę - raz w firmie pracodawcy, a raz we własnym domu (np. trzy dni w zakładzie pracy i dwa dni w domu). Po trzecie, telepraca świadczona w telecentrum, czyli w punkcie, który znajduje się z dala od firmy (nierzadko w innych krajach), w którym pomieszczenie biurowe może być zarówno własnością pracodawcy, jak i innego podmiotu. Po czwarte, telepraca mobilna, czyli coraz częściej występujący rodzaj telepracy, w którym pracownik pracuje poza siedzibą firmy, ale ze względu na dużą mobilność nie może wskazać jednego konkretnego miejsca pracy (domu).

Zalety i wady telepracy
Jeśli chodzi o korzyści, jakie daje telepraca, to bez wątpienia jest to zmniejszenie kosztów, poprawa elastyczności czasu pracy pracownika, możliwość zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz większa satysfakcja pracowników, którzy wykonują pracę w dogodnych dla siebie, domowych warunkach.
Jeśli chodzi o wady telepracy, to przede wszystkim jest nią mniejsza możliwość kontroli działań pracownika, a także dodatkowe koszty w postaci chociażby zakupu sprzętu komputerowego.