Opłata paliwowa 2025
Opłata paliwowa 2025
Stawki opłaty paliwowej znowu szybują w górę. W 2025 roku mają wzrosnąć o 3%. Jakich podwyżek można się spodziewać i co dokładnie obejmują? Jest już ostateczna decyzja.

Czym jet opłata paliwowa?
Opłata paliwowa to tak naprawdę podatek doliczany do cen paliw płynnych i gazowych. Głównym celem naliczania takiej opłaty jest wykorzystywanie środków na budowę i modernizację krajowych dróg, utrzymanie infrastruktury kolejowej czy realizację projektów w transporcie.

W praktyce opłata paliwowa stanowi istotny składnik kosztów paliwa, który bezpośrednio wpływa na cenę detaliczną, jaką ponosimy jako konsumenci.

Opłata paliwowa obowiązuje w Polsce od kilkunastu lat i wprowadziły ją przepisy ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku (Dz.U. 2004 Nr 29 póz. 257 z późniejszymi zmianami). Wszystkie zmiany w wysokości stawek są ogłaszane w drodze rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Jakie zmiany w opłacie paliwowej w 2025 r.?
Nowe stawki opłaty paliwowej były zapowiadane przez Ministerstwo Finansów już wcześniej. Zgodnie z informacjami w 2025 roku opłata ponownie ma wzrosnąć. Ministerstwo tłumaczy podwyżkę potrzebą zapewnienia większej kwoty na rozbudowę infrastruktury transportowej i dostosowania stawek do rosnących kosztów utrzymania dróg oraz kolei. Jak wskazuje plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego, w obecnym roku aż 7,6 mld zł ma trafić do budżetu z wpływów za opłatę paliwową. Fundusz Kolejowy z kolei ma zasilić się z tego tytułu kwotą sięgającą 1,8 mld zł.

Wzrost opłaty paliwowej obejmuje:
• Benzyny silnikowe;
• Oleje napędowe;
• Gazy skroplone LPG;
• Paliwa lotnicze.

Ile wyniesie opłata paliwowa 2025?
Według nowego obwieszczenia wydanego na podstawie art. 37m ust. 4 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, opłata paliwowa w 2025 roku wyniesie według stawek:

• 202,20 zł za 1000 litrów benzyn silnikowych i wyrobów powstałych ze zmieszania tychże benzyn z biokomponentami, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 1 ustawy, czyli benzyny silikonowe o kodach CN 2710 12 45 i CN 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania z biokomponentami spełniające wymagania jakościowe, wyodrębnione w przepisach.

• 436,07 zł za 1000 litrów olejów napędowych, wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy, czyli oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i CN 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe, które są wyodrębnione w przepisach; oraz biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kody CN.

• 246,87 zł za 1000 kilogramów gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 4 i 5 ustawy, czyli gaz ziemny mokry i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, które są przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach CN 2711 i CN 2901, oraz wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia i oderwane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych bez względu na ich kod CN.

Dla porównania w ubiegłym roku stawki wynosiły kolejno 195,74 zł, 422,13 zł oraz 238,98 zł. Jak widać, w każdej grupie można zaobserwować wzrost o kilka złotych.

Kto odczuje skutki zmian w opłacie paliwowej?
Oczywistym jest, że podwyżka w dużym stopniu dotknie kierowców, którzy odczują większe koszty eksploatacji swoich pojazdów. Mocniejsze obciążenie dotyczy szczególnie właścicieli pojazdów napędzanych silnika diesla. Jednak nie jest to jedyna grupa, która ma się czego obawiać.

Podwyżka jest nie bez znaczenia dla przewoźników, którzy prawdopodobnie już planują podwyżki cen transportu, a co za tym idzie, konsumenci mogą obawiać się wyższych cen w handlu detalicznym.

Wyższe stawki opłaty paliwowej mogą wpłynąć również na przemysł lotniczy, w którym możliwe są wysokie ceny biletów.

Opłatę paliwową płacą nie tylko kierowcy, firmy transportowe i handel. Stanowi ona obowiązek dla producentów paliw silnikowych i gazu, importerów czy podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego.