Jak rozliczać działalność nierejestrowaną?
Jak rozliczać działalność nierejestrowaną?
Działalność nierejestrowana zyskuje na popularności, szczególnie wśród freelancerów, osób świadczących usługi na mniejszą skalę i sprzedających swoje produkty sporadycznie. Jak ją rozliczyć? W 2025 roku zmienia się limit miesięcznych przychodów z działalności nieewidencjonowanej. Poznaj wszystkie szczegóły dotyczące deklaracji, podatków i odliczania kosztów uzyskania przychodu.

Na czym polega działalność nierejestrowana?
Jest to uproszczona forma prowadzenia działalności, której nie trzeba rejestrować. W takim przypadku możesz osiągać przychód, ale tylko do określonego limitu. Nie jest konieczne prowadzenie pełnej ewidencji, jeśli miesięczny przychód nie przekroczy 75% minimalnego wynagrodzenia, czyli dokładniej kwoty 3499,50 zł miesięcznie. Musisz jednak sporządzać ewidencję uproszczoną.

Działalność nierejestrowaną tak naprawdę może prowadzić każdy. Najczęściej jednak dotyczy osób, które zarabiają stosunkowo niewielkie kwoty sprzedając swoje towary nieregularnie lub freelancerów realizujących zlecenia dorywczo. Obowiązuje tutaj warunek, aby przez ostatnie 5 lat nie wykonywać działalności gospodarczej (przez ten okres może być ona zawieszona).

Jakie przychody wliczają się do limitu?
Do przychodów z działaności należy wliczać kwoty należne z faktur wystawionych, niezależnie od tego, czy zostały już opłacone. W związku z tym nawet w sytuacji, gdy klient nie zapłacił jeszcze za wykonaną usługę, przychód i tak wchodzi w określony limit. Co ważne, przychody dotyczą jednej osoby. Jeśli taką działalność prowadzi więcej wspólników, limit obliczany jest indywidualnie dla każdego z nich.

Do limitu nie wlicza się wartości towarów zwróconych, udzielonych bonifikat i skont (np. obniżek za uregulowanie płatności przedterminowo).

A co w sytuacji, gdy przychody z działalności przekroczą limit? Wówczas niezbędne okazuje się zarejestrowanie firmy w CEIDG w ciagu 7 dni. Rejestracja musi nastąpić również wtedy, gdy działalność wymaga koncesji, zezwolenia lub wpisu do rejestru działalności regulowanej, albo została zdefiniowana w przepisach jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Przykładowo są to takie działalności jak: sprzedaż alkoholu, usługi detektywistyczne, organizacja imprez turystycznych lub pośrednictwo ubezpieczeniowe.

Jak rozliczać działalność nierejestrowaną?
Mimo braku konieczności rejestracji, osoba prowadząca taką działalność również ma swoje obowiązki. Przykładowo musi prowadzić uproszczoną ewidencję.

W ewidencji sprzedaży zawiera się kwoty otrzymane i należne. Dokładniej:

• Kwoty otrzymane to takie kwoty, które otrzymujesz w momencie sprzedaży swojego produktu lub przed sprzedażą w formie zaliczek.
• Kwoty należne to kwoty, których jeszcze nie otrzymałeś w momencie sprzedaży, ale wystawiłeś za nie rachunek lub fakturę.

Inaczej oblicza się przychód do rozliczenia podatkowego. W tym przypadku przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji środki i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych świadczeń nieodpłatnych. W związku z tym jako przychód podatkowy uznaje się kwoty zapłacone przez klientów za towary i usługi. Dla celów podatkowych nie wlicza się wartości towarów, które zostały zwrócone, udzielonych bonifikat i obniżek.

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną nie musi odprowadzać comiesięcznych lub kwartalnych zaliczek na podatek. Rozlicza swoje przychody po odliczeniu kosztów w zeznaniu rocznym PIT-36. Znajdziesz tam rubrykę „Działalność nierejestrowana”, w której wykazuje się przychody, koszty, dochód i podatek. Należność podatkową od dochodów osiągniętych trzeba opłacić do 30 kwietnia za rok poprzedni.

Jak rozliczyć koszty z działalności nierejestrowanej?
Wypełniając zeznanie roczne PIT-36, można wykazać koszty poniesione w związku z działalnością. Koszty pomniejszą dochód, który podlega opodatkowaniu. Mogą to być np. zakupy surowców do produkcji, zakup towarów, urządzeń czy maszyn, a także koszty zużytej energii. Oczywisty jest fakt, że wszystkie koszty muszą być udokumentowane dowodami zakupu lub płatności.

Podstawowe różnice między działalnością nierejestrowaną a gospodarczą
Brak konieczności rejestrowania firmy to tylko jeden z elementów, który odróżnia tę działalność od standardowej działalności gospodarczej. Pozostałe to:

• brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
• nie trzeba płacić zaliczek na podatek.
• nie jest konieczne płacenie podatku VAT - zwolnienie podmiotowe dla przychodów do 200 000 zł rocznie, chyba że sprzedajesz towary i usługi wymagające rejestracji do VAT.
• nie trzeba prowadzić księgowości, tylko uproszczoną ewidencję.

Uwaga! Standardowa sprzedaż towarów nie wymaga odprowadzania składek. Jednak jeśli świadczysz usługi, w rozumieniu prawa oznacza to, że jesteś zleceniobiorcą i podlegasz ubezpieczeniom. W związku z tym Twój zleceniodawca zawiera z Tobą umowę i automatycznie staje się płatnikiem składek. W ciągu 7 dni ma obowiązek zgłosić Cię do ubezpieczeń i opłacać za Ciebie składki ZUS. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jesteś studentem, który nie ukończył 26 lat.

Działalność nierejestrowana w Fakturowo.pl
Na stronie - Faktury w działalności nierejestrowanej - szczegółowo opisane jest wystawianie faktur w działalności nierejestrowanej w serwisie Fakturowo.pl.