Dla kogo umorzenie składek ZUS?
ZUS umożliwia umorzenie składek dla przedsiębiorców, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej, np. ucierpieli w związku z klęską żywiołową. Ulga ma na celu pomoc w dostosowaniu się do nowej sytuacji życiowej i przezwyciężenie trudności finansowych, które powstały w wyniku nieprzewidzianych okoliczności. Ogólne zasady zastosowania ulgi określają, że uprawnieni do umorzenia są przedsiębiorcy prowadzący działalność, którzy w związku z powyższym ponieśli istotne straty materialne lub finansowe.
Dokładniej z możliwości umorzenia składek mogą skorzystać osoby, które:
- Prowadzą działalność na obszarach dotkniętych powodzią, która wystąpiła we wrześniu 2024 roku.
- Opłaciły składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.
- Zaobserwowały spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40% w porównaniu do analogicznych miesięcy poprzedniego roku i mogą to udowodnić odpowiednią dokumentacją.
Zgodnie z art. 36 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi wniosek o umorzenie składek mogą złożyć płatnicy, którzy mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 roku lub zawarli z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.
Najczęściej składki mogą zostać umorzone za okres, który pokrywa się z czasem wystąpienia kryzysu. W przypadku powodzi z września 2024 roku umorzeniu podlegają składki opłacone w okresie od sierpnia do grudnia 2024 roku, ale pod warunkiem udokumentowania powstałych strat.
Jak złożyć wniosek o umorzenie składek ZUS?
Aby ubiegać się o umorzenie składek, musisz:
1. Pobrać wniosek ze strony internetowej www.zus.pl lub odebrać formularz z placówki.
2. Poprawnie wypełnić formularz.
3. Dołączyć do wniosku dokumenty - dokumentacja potwierdzająca spadek przychodów o co najmniej 40% i inne dokumenty stanowiące dowód poniesienia strat w związku z powodzią. Mogą to być np. zdjęcia szkód, raporty z oceny majątku.
4. Złożyć wniosek osobiście w placówce ZUS, pocztowo lub elektronicznie przez platformę PUE ZUS.
ZUS przyjmuje wnioski od 6 stycznia 2025 r. Nie został jednak określony ostateczny termin, do którego można ubiegać się o umorzenie składek. Zaleca się złożenie wniosku niezwłocznie po skompletowaniu dokumentów, aby przyspieszyć cały proces.
Jakie są kryteria oceny wniosków o umorzenie składek?
Przy ocenie wniosków ZUS będzie brał pod uwagę skalę strat, a więc oceniane będą straty materialne i finansowe, które przedsiębiorca poniósł w wyniku powodzi. Jak wspomniano, zweryfikowane zostanie również to, czy ubiegający się o umorzenie odnotował spadek przychodów, który musi znajdować się co najmniej na poziomie 40% w porównaniu do analogicznych miesięcy roku poprzedniego. Analizowana będzie także aktualna zdolność do regulowania bieżących zobowiązań wobec ZUS-u.
Co oznacza umorzenie składek ZUS?
Jeśli ZUS umorzy Twoje składki, zostaniesz zwolniony z ich opłacania przez wskazany okres. Pamiętaj, że umorzone składki nie zostaną uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury czy renty, ani nie będą miały znaczenia dla ich wysokości. W związku z tym okres, za który ZUS umorzył Twoje składki, nie będzie wliczony do stażu ubezpieczeniowego.
Szczegółowe informacje na temat procedury umorzenia składek, wymaganych dokumentów do wniosku i wszystkich kryteriów oceny wniosków możesz uzyskać:
- Na stronie internetowej ZUS - www.zus.pl.
- W placówkach stacjonarnych ZUS.
- Przez infolinię - pod numerami 502 008 984, 33 825 31 ub 76 876 45 76.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji w Polityce PrywatnościAkceptuj