Chcesz pracować na etacie i otworzyć własną działalność? Na to musisz uważać!
Pracujesz na etacie, a dodatkowo chcesz otworzyć własną działalność gospodarczą? Obowiązkowo przejrzyj umowę zawartą z obecnym pracodawcą. Szczególnie należy zwrócić uwagę na kwestię zakazu konkurencji (o ile taka wzmianka pojawiła się w dokumencie). Jeśli taki zapis widnieje w umowie o pracę, to jego zignorowanie może nieść za sobą konflikt z pracodawcą albo nawet problemy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo z Urzędem Skarbowym. Taka klauzula o zakazie konkurencji może być przeszkodą przede wszystkim w przypadku otwierania działalności o podobnym charakterze, co dotychczasowa praca na etacie.
Umowa o pracę i własna działalność gospodarcza – co ze składkami na ubezpieczenia ZUS?
W przypadku przedsiębiorcy mającego dochody z kilku źródeł (w tym przypadku z etatu i prowadzenia własnej firmy), mówimy o tzw. zbiegu tytułów ubezpieczeń. Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są tu zależne od wynagrodzenia, wynikającego z umowy o pracę. Jeśli etat gwarantuje co najmniej wynagrodzenie minimalne, to osoba, która dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą nie musi opłacać składek na ubezpieczenia społeczne. W tej sytuacji składki są pobierane wyłącznie z tytułu umowy o pracę. Z kolei jeśli pracownik na etacie otrzymuje niższe wynagrodzenie, czyli w praktyce pracuje w niepełnym wymiarze godzin, to podlega ubezpieczeniom także z tytułu prowadzenia działalności. To zaś oznacza konieczność opłacania składki na ubezpieczenie społeczne. Warto w tym miejscu zauważyć, że w 2021 roku minimalne wynagrodzenie, o którym tu mowa, wynosi 2800 złotych brutto. Z kolei składka na ubezpieczenie zdrowotne od działalności gospodarczej to w 2021 roku 381,81 zł.Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis i wykorzystanie. Więcej informacji w Polityce PrywatnościAkceptuj