Polski Ład - nowe zasady rozliczania zaliczek
Polski Ład rozliczania zaliczek
Uwaga, podatniku! Od 8 stycznia 2022 roku obowiązują nowe zasady rozliczania zaliczek na podatek dochodowy. Chodzi o zaliczki pobierane przez płatników w styczniu tego roku. Nowe zasady wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 roku w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Dz. U. 2022 poz. 28). Reguły te weszły w życie dzień po jego ogłoszeniu.

Polski Ład – poznaj nowe zasady rozliczania zaliczek
Zgodnie ze wskazanym wyżej aktem normatywnym, w przypadku pracowników oraz zleceniobiorców, którzy miesięcznie osiągają dochód w wysokości nie przekraczającej 12 800 złotych brutto, zaliczka za styczeń powinna zostać pobrana w wysokości nie przekraczającej kwoty zaliczki, obliczanej na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 2021 roku.

Warto zauważyć, że ten nowy mechanizm rozliczania zaliczek dotyczy pracy na etacie, emerytury, renty oraz umowy zlecenia. Ma zastosowanie do przychodów, które pracownik osiąga w 2022 roku. Sprawia, że wszystkie płatności, jakie zostały zrealizowane po 7 stycznia 2022 roku powinny zostać ponownie przeliczone – już przy uwzględnieniu nowego stanu prawnego.

Nowe zasady rozliczania zaliczek a wyrównanie
Na początku 2022 roku bardzo często pojawiały się informacje o tym, że część pracowników otrzymała znacznie niższe wynagrodzenia za styczeń. W tym gronie znaleźli się m.in. nauczyciele oraz służby mundurowe. Resort finansów zapewnia, że w takim przypadku – właśnie za sprawą stworzenia nowych zasad rozliczania zaliczek – możliwe stało się wyrównanie ich wypłat.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów, pobieranie zaliczki na podatek dochodowy za styczeń w wysokości wyższej, niż kwota zaliczki, która jest obliczana na zasadach działających jeszcze do końcem 2021 roku, skutkuje obowiązkiem jak najszybszego zwrotu podatnikowi powstałej różnicy. Obowiązek ten stoi po stronie płatnika.

W praktyce to oznacza, że pracownicy muszą dostać od płatników korekty, bo wypłacone wcześniej wynagrodzenia nie uwzględniały metodyki pobierania zaliczek, opisanej w wyżej wymienionym rozporządzeniu Ministerstwa Finansów.

Nowe zasady rozliczania zaliczek – kiedy się ich nie stosuje?
Opisanych tu zasad, wynikających z rozporządzenia z 7 stycznia 2022 roku, nie stosuje się w sytuacji, w której pracownik złoży wniosek o nieprzedłużanie terminów przelewu nadwyżki takiej zaliczki. Jego prośba musi mieć formę pisemną. Może być adresowana tylko do tego pracodawcy, który nie odlicza kwoty, jaka stanowi 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Wniosek ten jest uwzględniany nie później, niż od miesiąca, który następuje po jego otrzymaniu przez pracodawcę.
VAT OSS