Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności, która zastąpi dotychczasową PKD 2007. Zmiana wynika z aktualizacji europejskiej klasyfikacji NACE, mającej na celu dostosowanie kodów działalności do współczesnych realiów gospodarczych. Nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorcy muszą przygotować się na pewne wyzwania. Niektórzy obowiązkowo będą zmieniać swoje kody PKD. Sprawdziliśmy, co dokładnie czeka firmy w przyszłym roku.
Zmiany w PKD 2025
Nowa klasyfikacja = zmiany, które nachodzą wielkimi krokami. Przedsiębiorcy już powinni przygotować się do potencjalnej aktualizacji według PKD 2025 w CEIDG i KRS.
Zgodnie z koniecznością dostosowania kodów do standardów unijnych NACE:
• Zostaną wprowadzone nowe kody PKD;
• Modyfikacji ulegną istniejące już kody w ten sposób, aby lepiej odzwierciedlały takie sektory gospodarki jak odnawialne źródła energii czy technologie cyfrowe.
• PKD 2025 zostaną dostosowane do nowej wersji klasyfikacji NACE w celu porównania danych na poziomie europejskim.
PKD a okres przejściowy - ile czasu na zmianę?
Wprowadzenie nowych PKD od 2025 r., nie oznacza, że przedsiębiorcy w pośpiechu będą musieli aktualizować swoje dotychczasowe kody. Przewidziano dwuletni okres przejściowy. Do 31 grudnia 2026 roku firmy mogą stosować zarówno stare, jak i nowe kody PKD. Po upływie wskazanego terminu nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności.
Szczegółowo:
1. Nowe firmy i przedsiębiorcy aktualizujący wpisy.
Nowe firmy rozpoczynające działalność po wejściu w życie rozporządzenia (1 stycznia 2025 r.) będą musiały stosować już nowe kody PKD na swoich wnioskach rejestracyjnych.
Firmy prowadzące już działalność, składające wnioski o zmianę wpisu w CEIDG, KRS lub REGON po 1 stycznia, również będą musiały stosować nowe kody.
2. Podmioty bez zmian w rejestrach do 2027 r.
Firmy, które przed 1 stycznia prowadziły działalność i nie złożą wniosku o zmianę wpisu po tej dacie, będą mogły prowadzić stare kody PKD 2007, ale tylko do 31 grudnia 2026 r.
Do 31 grudnia przedsiębiorcy mogą samodzielnie dokonać zmiany kodów. Po upływie tego terminu systemy CEIDG, KRS i REGON automatycznie przeklasyfikują wszystkie kody, nawet jeśli wniosek nie zostanie złożony.
Zmiany w handlu detalicznym - inne zasady PKD dla sklepów!
Bardzo istotną zmianą jest to, że od stycznia 2025 roku sprzedaż będzie klasyfikowana nie według sposobu prowadzenia handlu, tak jak było dotychczas. Kody PKD będą zależały więc nie od kanału (np. internet), a od rodzaju sprzedawanych towarów.
Zmiana umożliwi urzędom skarbowym lepsze monitorowanie działalności gospodarczej. Będzie łatwiej sprawdzić, czy przedsiębiorca przestrzega obowiązków podatkowych.
Przykłady znajdziesz poniżej.
1. Sklep internetowy z artykułami spożywczymi.
Dotychczas przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy z artykułami spożywczymi mógł stosować jeden ogólny kod PKD 47.91.Z, który odnosił się do sprzedaży internetowej lub wysyłkowej, niezależnie od rodzaju sprzedawanego towaru.
Po wprowadzeniu PKD 2025 sklep będzie musiał przypisać oddzielne kody dla poszczególnych kategorii produktów.
Jeśli sklep oferuje również np. suplementy diety, konieczne będzie użycie innego kodu PKD, specyficznego dla takiej grupy produktów.
2. Sklep stacjonarny z różnym asortymentem.
Do tej pory przedsiębiorca prowadzący sklep stacjonarny, w którym sprzedawane były różnorodne towary, mógł korzystać z jednego, ogólnego kodu PKD 47.19.Z („Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach”). Kod ten obejmował szeroki zakres działalności bez konieczności szczegółowego rozróżniania rodzaju sprzedawanych produktów.
Nowa klasyfikacja wymusi przypisanie szczegółowych kodów w zależności od rodzaju towaru. W związku z tym:
• Sklep sprzedający artykuły spożywcze, środki czystości i kosmetyki będzie musiał przypisać różne kody PKD do każdej kategorii produktów.
• Jeśli w ofercie znajdują się również produkty RTV, AGD, odzież i innego typu produkty, konieczne będzie dodanie kolejnych kodów odpowiednich dla tych kategorii.
Brak aktualizacji kodów może prowadzić do niezgodności z obowiązkami fiskalnymi, co może skutkować kontrolami i dodatkowymi konsekwencjami.
Zmiany w PKD 2025
Nowa klasyfikacja = zmiany, które nachodzą wielkimi krokami. Przedsiębiorcy już powinni przygotować się do potencjalnej aktualizacji według PKD 2025 w CEIDG i KRS.
Zgodnie z koniecznością dostosowania kodów do standardów unijnych NACE:
• Zostaną wprowadzone nowe kody PKD;
• Modyfikacji ulegną istniejące już kody w ten sposób, aby lepiej odzwierciedlały takie sektory gospodarki jak odnawialne źródła energii czy technologie cyfrowe.
• PKD 2025 zostaną dostosowane do nowej wersji klasyfikacji NACE w celu porównania danych na poziomie europejskim.
PKD a okres przejściowy - ile czasu na zmianę?
Wprowadzenie nowych PKD od 2025 r., nie oznacza, że przedsiębiorcy w pośpiechu będą musieli aktualizować swoje dotychczasowe kody. Przewidziano dwuletni okres przejściowy. Do 31 grudnia 2026 roku firmy mogą stosować zarówno stare, jak i nowe kody PKD. Po upływie wskazanego terminu nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności.
Szczegółowo:
1. Nowe firmy i przedsiębiorcy aktualizujący wpisy.
Nowe firmy rozpoczynające działalność po wejściu w życie rozporządzenia (1 stycznia 2025 r.) będą musiały stosować już nowe kody PKD na swoich wnioskach rejestracyjnych.
Firmy prowadzące już działalność, składające wnioski o zmianę wpisu w CEIDG, KRS lub REGON po 1 stycznia, również będą musiały stosować nowe kody.
2. Podmioty bez zmian w rejestrach do 2027 r.
Firmy, które przed 1 stycznia prowadziły działalność i nie złożą wniosku o zmianę wpisu po tej dacie, będą mogły prowadzić stare kody PKD 2007, ale tylko do 31 grudnia 2026 r.
Do 31 grudnia przedsiębiorcy mogą samodzielnie dokonać zmiany kodów. Po upływie tego terminu systemy CEIDG, KRS i REGON automatycznie przeklasyfikują wszystkie kody, nawet jeśli wniosek nie zostanie złożony.
Zmiany w handlu detalicznym - inne zasady PKD dla sklepów!
Bardzo istotną zmianą jest to, że od stycznia 2025 roku sprzedaż będzie klasyfikowana nie według sposobu prowadzenia handlu, tak jak było dotychczas. Kody PKD będą zależały więc nie od kanału (np. internet), a od rodzaju sprzedawanych towarów.
Zmiana umożliwi urzędom skarbowym lepsze monitorowanie działalności gospodarczej. Będzie łatwiej sprawdzić, czy przedsiębiorca przestrzega obowiązków podatkowych.
Przykłady znajdziesz poniżej.
1. Sklep internetowy z artykułami spożywczymi.
Dotychczas przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy z artykułami spożywczymi mógł stosować jeden ogólny kod PKD 47.91.Z, który odnosił się do sprzedaży internetowej lub wysyłkowej, niezależnie od rodzaju sprzedawanego towaru.
Po wprowadzeniu PKD 2025 sklep będzie musiał przypisać oddzielne kody dla poszczególnych kategorii produktów.
Jeśli sklep oferuje również np. suplementy diety, konieczne będzie użycie innego kodu PKD, specyficznego dla takiej grupy produktów.
2. Sklep stacjonarny z różnym asortymentem.
Do tej pory przedsiębiorca prowadzący sklep stacjonarny, w którym sprzedawane były różnorodne towary, mógł korzystać z jednego, ogólnego kodu PKD 47.19.Z („Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach”). Kod ten obejmował szeroki zakres działalności bez konieczności szczegółowego rozróżniania rodzaju sprzedawanych produktów.
Nowa klasyfikacja wymusi przypisanie szczegółowych kodów w zależności od rodzaju towaru. W związku z tym:
• Sklep sprzedający artykuły spożywcze, środki czystości i kosmetyki będzie musiał przypisać różne kody PKD do każdej kategorii produktów.
• Jeśli w ofercie znajdują się również produkty RTV, AGD, odzież i innego typu produkty, konieczne będzie dodanie kolejnych kodów odpowiednich dla tych kategorii.
Brak aktualizacji kodów może prowadzić do niezgodności z obowiązkami fiskalnymi, co może skutkować kontrolami i dodatkowymi konsekwencjami.