Jak poprawnie wysłać plik JPK?
wysyłanie jpk
Jednolity plik kontrolny zwany również pod nazwą JPK zawiera informacje dotyczące sprzedaży i zakupów w danym czasokresie, które pokrywają się z ewidencją VAT. Są one wysyłane w formie pliku raz na miesiąc bezpośrednio do Ministerstwa Finansów. Z założenia powinno to usprawnić ewentualną kontrolę skarbową, oraz sprawić, że uczciwi przedsiębiorcy jej tak mocno nie odczują.

Klient JPK_WEB
Plik JPK można wysłać przy użyciu bezpłatnej aplikacji Klient JPK_WEB - aplikacja Klient JPK_WEB dostępna jest na stronie Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów pod adresem URL - https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client - aplikacja Klient JPK_WEB umożliwia walidację, szyfrowanie, podpisywanie i przesyłanie do systemu Ministerstwa Finansów plików: JPK_V7M, JPK_V7K, JPK_VAT (3), JPK_FA(3), JPK_FA_RR(1), JPK_KR(1), JPK_WB(1),JPK_MAG(1), JPK_PKPIR(2), JPK_EWP(1); Więcej informacji o aplikacji na stronie: https://www.fakturowo.pl/pomoc/aplikacja-klient-jpk-web

Klient JPK 2.0
Plik JPK można wysłać przy użyciu bezpłatnego programu - Klient JPK 2.0 (program można pobrać ze strony Ministerstwa Finansów), w programie przed wysłaniem plik należy podpisać Certyfikatem lub Profilem Zaufanym (Profil Zaufany można założyć bezpłatnie na stronie Ministerstwa Cyfryzacji). Ostatnim elementem procesu przesyłania pliku JPK do Ministerstwa Finansów jest uzyskanie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO). UPO jest generowane automatycznie i zazwyczaj powinno móc się je pobrać z aplikacji, za pośrednictwem której wysyłany jest plik JPK (np. aplikacji Klient 2.0). W aplikacji Klient 2.0 dowodem prawidłowego wysłania pliku JPK jest uzyskanie dla wysłanego pliku statusu 200 i pojawienie się komunikatu: "Przetwarzanie,dokumentu zakończono poprawnie. Wygenerowano UPO." Aby bezpłatnie korzystać z możliwości wysyłki pliku JPK wymagane jest założenie tzw. Profilu Zaufanego na stronach internetowych tej usługi. Bez posiadania konta w usłudze Profilu Zaufanego samodzielne prowadzenie księgowości i wysyłanie pliku JPK jest niestety niemożliwe. Mając już założone konto na stronach internetowych usługi Profilu Zaufanego należy uzbroić się w opisaną wcześniej aplikację i najnowszą wersję arkusza w formacie CSV.

Arkusz należy wypełnić na podstawie prowadzonego przez nas w systemie (lub nie) rejestru VAT. Oprócz wysyłki pliku JPK_VAT drogą elektroniczną musimy poczekać na otrzymanie zwrotnie UPO – Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Dopiero mając Urzędowe Poświadczenie Odbioru możemy spać spokojnie. Certyfikat ten pobierany jest bezpośrednio z programu Klient JPK 2.0.

Jeżeli po wysłaniu pliku JPK_VAT do MF uznamy, że wymaga on modyfikacji, np. po otrzymaniu od kontrahenta korekty faktury, to musimy wysłać korektę pliku JPK_VAT. Liczba możliwych korekt do pojedynczego pliku JPK_VAT jest nielimitowana. Należy jednak uzupełniać formularz CSV z dużą starannością, ponieważ dużo korekt może przysporzyć nam wiele niepotrzebnych kłopotów w postaci kontroli lub zainteresowania nami przez Urząd Skarbowy. Więcej informacji na temat pliku JPK_VAT, oraz programu Klient JPK 2.0 znaleźć można bezpośrednio na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Specjalnie dla firm, które nie korzystają z usług biur rachunkowych lub nie mają dużych programów finansowo księgowych, Ministerstwo Finansów stworzyło prosty program pozwalający do tworzenia i wysyłania pliku JPK_VAT. Aplikacja ta nazywa się Klient JPK 2.0 i może być pobrana bezpośrednio ze strony internetowej Ministerstwa Finansów.

Aby poprawnie wysłać plik JPK_VAT musimy umieścić nasze daje z rejestru VAT w specjalnym arkuszu kalkulacyjnym będącym w formacie CSV. Bezbłędne wysłanie pliku JPK do Ministerstwa Finansów wymaga poprawnego uzupełnienia wszystkich wymaganych komórek w odpowiednich kolumnach i wierszach. Pamiętajmy też o tym, że od początku roku 2018 wysyłka pliku odbywa się na podstawie nowej względem poprzedniego roku wersji formularza. Aplikacja również przeszła aktualizację i jest dostępna w obecnej wersji od początku lutego bieżącego roku.